Па слядах гарадзенскай мінуўшчыны: канец ХІХ – пачатак ХХ стст.

У фондзе абласной бібліятэкі захоўваецца калекцыя выданняў мастацкай і галіновай літаратуры XVIII – пач. XX стст. на рускай, польскай, англійскай, нямецкай, французскай і іншых мовах. Каштоўнай крыніцай ведаў пра рэгіён з’яўляюцца выданні аб Гродзеншчыне. З гэтымі ўнікальнымі творамі друку, цікавымі фактамі і знакавымі падзеямі Прынёмання мы пазнаёмім вас у новым праекце “Па слядах гарадзенскай мінуўшчыны: канец ХІХ-пачатак ХХ стст.”

“Жыціе блажэннай Еўфрасінні, ігуменні манастыра Уседзяржыцеля Святога Спаса ў градзе Полацку” (XII ст.)

У аддзеле рэдкай кнігі мноства факсімільных выданняў, якія дакладна ўзнаўляюць старадаўнія арыгінальныя кнігі або рукапісы, з дакладным захаваннем асаблівасцяў іх афармлення: фармат, гатунак і колер паперы, пераплёт, вокладка і т.п. Адно з іх – “Жыціе блажэннай Еўфрасінні, ігуменні манастыра Уседзяржыцеля Святога Спаса ў градзе Полацку” – ранішні помнік усходнеславянскай агіяграфіі канца XII стагоддзя.

Першапачатковы тэкст Жыція невядомы. Да нашых дзён яно дайшло ў спісах XVI-XVIII стст., іх больш за 180 у розных рэдакцыях. Аўтар тэксту таксама невядомы, напэўна, ім быў сучаснік Еўфрасінні, блізкі да яе чалавек. Аўтарам магла быць Еўпраксія – сястра і паплечніца Еўфрасінні, а таксама Міхаіл або Давід – манахі мужчынскага манастыра, заснаванага Еўфрасінняй. Жыціе, напісанае ў адпаведнасці з канонам, раскрывае перад намі галоўныя моманты жыцця святой. Наша выданне ўзнаўляе спіс сярэдзіны XVI ст., арыгінал якога захоўваецца ў Расійскай нацыянальнай бібліятэцы ў Санкт-Пецярбургу.

Тэкст напісаны на царкоўнаславянскай мове, перакладзены на стараславянскую, беларускую, рускую і англійскую мовы. Пераклады захоўваюць дзяленне на лісты, радок у радок, літара ў літару. Суцэльны тэкст разбіваецца на асобныя словы. Захоўваюцца скарочаныя напісанні пад тытлам, вынасныя літары, надрадковыя знакі. Малыя знакі (пункты) узнаўляюцца ў адпаведнасці з іх размяшчэннем у рукапісе. Тэкст дапоўнены ўказаннямі цытат са Святога Пісання.

Нарадзілася Прадслава каля 1104 года ў сям’і князя Георгія-Святаслава, сына полацкага князя Усяслава. У 12-гадовым узросце прыняла пострыг пад імем Еўфрасіння і пасялілася ў келіі Сафійскага сабора, у якім перапісвала кнігі, вяла актыўную асветніцкую дзейнасць. Пабудавала на свае сродкі дзве царквы ў Полацку, заснавала там жаночы і мужчынскі манастыры. Для мужчынскага манастыра папрасіла ў Царградзе (Канстанцінопалі) абраз Прасвятой Багародзіцы Эфескай. У канцы жыцця Еўфрасіння адправілася ў доўгае паломніцтва ў Іерусалім, дзе і памерла. Была пахавана ў манастыры Святога Феадосія, а цяпер мошчы княжны-ігуменні знаходзяцца ў Спаса-Еўфрасіннеўскім манастыры ў Полацку.

Нябесная заступніца беларускай зямлі Еўфрасіння Полацкая прысвяціла ўсё сваё жыццё служэнню Богу, людзям і Айчыне, і заслужана займае асаблівае месца сярод выдатных людзей, якія пакінулі след у нашай гісторыі.

Выданне адрасавана лінгвістам, літаратарам, багасловам, гісторыкам, а таксама ўсім, хто цікавіцца беларускай гісторыяй, культурай і духоўнай спадчынай.

Православный Софийский собор в гор. Гродно (1907 г.), Древняя Коложская Церковь во имя святых князей Бориса и Глеба в городе Гродно (1908)

У бібліятэцы захоўваюцца два выдатныя выданні “Православный Софийский собор в гор. Гродно” (1907 г.), “Древняя Коложская Церковь во имя святых князей Бориса и Глеба в городе Гродно” (1908).

Аўтар абедзвюх прац Іаан Карчыньскі – гродзенскі праваслаўны і грамадскі дзеяч, інспектар царкоўна-прыхадскіх школ у Гродзенскай епархіі, протаіерэй, ключар, член Сафійскага брацтва, старшыня епархіяльнага савета вучылішча, адзін са стваральнікаў духоўнай кансісторыі, а з 1905 года – настаяцель Сафійскага кафедральнага сабора. Айцец Іаан актыўна супрацоўнічаў з “Гродзенскімі епархіяльнымі ведамасцямі”, дзе апублікаваў мноства прац, прысвечаных гісторыі праваслаўя на Гродзеншчыне, жыцію святых, мінуламу старажытных храмаў і парафій.

Православный Софийский собор в гор. Гродно: краткий историч. очерк по документам архива Гродненской духовной консистории / протоиерей И.Корчинский. – Гродно: Типография Потомственного Почетного Гражданина Давида Мейлаховича, 1907. – 20с.: ил.

Выданне ўяўляе сабой гістарычны нарыс па дакументах архіва Гродзенскай духоўнай кансісторыі і прымеркавана да 100-годдзя сабора. Кніга выдадзена ў друкарні ганаровага грамадзяніна горада Давіда Мейлаховіча.

У першым раздзеле распавядаецца кароткая гісторыя горада, у якой асаблівае месца выдзелена гісторыі храмаў, іх прыналежнасці, колькасці і месцазнаходжанні.

Другі раздзел апавядае пра гісторыю самога сабора. 29 лютага 1804 года было прынята рашэнне аб аднаўленні і прыстасаванні пашкоджанага будынка старажытнага каталіцкага храма пад праваслаўны сабор. На гэта ўладамі было выдзелена 18341 рубель срэбрам. Працы вяліся амаль тры гады, і 7 жніўня 1907 года царква была асвечана. У саборы было два прастолы: Сафіі-Прамудрасці Божай у галоўным (халодным) храме, Свяціцеля і Цудатворца Мікалая ў невялікім (цёплым) прыдзеле.

Нарыс змяшчае інфармацыю аб святарах храма, складзе яго прыхаджан, царкоўных школах, добраўпарадкаванні, рамонтах і перабудовах храма пасля пажараў, а таксама мноства іншых дадзеных, напрыклад, статыстычных – па фінансах, маёмасці і інш.

Древняя Коложская Церковь во имя святых князей Бориса и Глеба в городе Гродно. – Гродна: Губ. Тип. – 1908. – 24 с.

Выданне Гродзенскага Сафійскага Братэрства і Гродзенскага царкоўна-археалагічнага камітэта прысвечана гісторыі і архітэктуры Каложскай царквы XII стагоддзя.

Абодва выданні з’яўляюцца каштоўнымі крыніцамі ведаў аб двух найстаражытнейшых культавых збудаваннях нашага горада.

Крестьянскій вопросъ в Гродненской губерніи въ ХІХ століътіи

Манасеинъ, В. С. Крестьянскій вопросъ в Гродненской губерніи въ ХІХ століътіи / Манасеинъ,В.С. – Гродно: Губ. Тип., 1902. – 86 с.

Уладзімір Сяргеевіч Манасеін (1878-1938 гг.) – гісторык, краязнавец, буйны спецыяліст бібліятэчнай справы. Скончыў Ніжагародскі кадэцкі корпус графа Аракчэева (між іншым, экзэмпляр кнігі, які захоўваецца ў абласной бібліятэцы, у 1902 годзе быў перададзены аўтарам музею гэтай установы, пра што сведчаць надпісы на тытульным лісце), Мікалаеўскае ваенна-інжынернае вучылішча і Казанскі ўніверсітэт.

У 1904-1907 гадах служыў у Гродне ў 4-ым сапёрным батальёне ў ваенна-тэлеграфнай роце, быў камандзірам роты, загадчыкам унтэр-афіцэрскага класа. Знаходзячыся ў нашым горадзе, даследаваў гісторыю і грамадска-палітычны рух на мясцовых землях, прымаў удзел у рабоце царкоўна-археалагічнага камітэта, быў супрацоўнікам “Гродзенскіх губернскіх ведамасцей”. Вынікам яго даследаванняў сталі выдадзеныя ў мясцовай друкарні працы: “Гістарычны нарыс Гродзенскай губерні ў ваенна-палітычным стаўленні за першыя сто гадоў яе існавання (1802-1902 гг.)”, “Пётр I і Карл ХII пад Гродна ў паходзе 1706 года” і “Сялянскае пытанне ў Гродзенскай губерні ў XIX стагоддзі”. У 1920-1930-я гады Уладзімір Манасеін выкладаў у Іркуцкім універсітэце, быў дырэктарам Фундаментальнай бібліятэкі ІГУ і Усходнесібірскага Горнага інстытута. У 1937 годзе быў арыштаваны як былы афіцэр царскай арміі, памёр у турэмным шпіталі за дзень да прыняцця пастановы аб растрэле. Рэабілітаваны ў 1958 годзе.

У нарысе “Крестьянскій вопросъ в Гродненской губерніи въ ХІХ століътіи” аўтар аналізуе стаўленне да прыгоннага права з трох пунктаў гледжання: з боку дзяржаўнага заканадаўства, землеўладальнікаў-памешчыкаў і самога сялянства. На аснове шырокіх статыстычных дадзеных па Гродзенскай губерні ён зрабіў выснову, што рэформа 1861 года не змяніла станоўча эканамічную сітуацыю і не прывяла да паляпшэння жыцця сялян. Па гэтым пытанні, сутнасць якога была ў малазямеллі мясцовых сялян, ён раздзяляў пазіцыю прагрэсіўных эканамістаў, што старымі метадамі вырашыць гэту праблему немагчыма, як і не дапаможа ўвядзенне земскіх кіраўнікоў на прыкладзе цэнтра Расійскай імперыі.

У тыя даўнія часы працы Уладзіміра Сяргеевіча прынеслі яму вядомасць у горадзе і губерні, яны і зараз з’яўляюцца карыснай крыніцай ведаў пра гродзенскі край.

Краткій отчетъ о состоянии Гродненской мужской гимназии за 1891-1892 учебный годъ

Краткій отчетъ о состоянии Гродненской мужской гимназии за 1891-1892 учебный годъ / Орловский,Е ; сост. Г.Харламповичъ. – Гродна, [1892?]. – 183с.

З кнігі “Кароткая справаздача аб стане Гродзенскай мужчынскай гімназіі за 1891-1892 навучальны год”, складзенай выкладчыкам Г. Харламповічам, дастаткова падрабязна можна даведацца пра гісторыю і дзейнасць установы, яе матэрыяльную базу, выкладчыкаў і навучэнцаў, знамянальныя дні ў жыцці гімназіі, азнаёміцца з заданнямі для экзаменацыйных іспытаў і інш.

Гродзенская гімназія была заснавана на базе былой гімназіі пры кляштары дамініканаў і была ўрачыста адкрыта 6 красавіка 1834 года ў прысутнасці губернатара М.М. Мураўёва.

Амаль два гады заняткі вяліся ў арандаваных памяшканнях купца Брэгмана на Рынку (цяпер – плошча Савецкая), а потым гімназісты пачалі займацца ў адрамантаваным будынку па вуліцы Дамініканскай, а для адчыненага пры гімназіі высакароднага пансіёну для дзяўчынак заняткі праводзіліся ў двухпавярховым флігелі (цяпер – вул. Савецкая, 6 і 8).

Сродкі на ўтрыманне гімназіі выдзяляла Дзяржаўнае Казначэйства і ўстанова мела свае ўласныя сродкі. Напрыклад, на рамонт будынкаў было скарыстана 47 731 рубель і 6 капеек.

Акрамя статыстычных дадзеных справаздача змяшчае тэкст выступу “Св. Сергій Раданежскі і яго час” выкладчыка гісторыі і геаграфіі Я.Ф. Арлоўскага і “Кароткі фізіка-геаграфічны нарыс Гродзенскай губерні”, складзены выкладчыкам матэматыкі і фізікі Г.І. Аношка.

Цікавы факт – выпускніком гімназіі ў 1891-1892 навучальным годзе быў Пётр Шумаў, ураджэнец Гродна, у будучыні вядомы фотамастак, асабісты фатограф Агюста Радэна. Ён пакінуў пасля сябе мноства фотапартрэтаў вялікіх людзей таго часу: М. Шагала, М. Цвятаевай, М. Горкага, У. Маякоўскага, Г. Паўлавай і інш.

Обзоръ Гродненской губернiи за 1879 годъ и за 1913 годъ

Каштоўнай крыніцай ведаў пра гродзенскі рэгіён з’яўляюцца выданні губернскага статыстычнага камітэта – агляды Гродзенскай губерні 1879-1913 гадоў, якія падагульнялі дадзеныя за год, адлюстроўвалі звесткі дэмаграфічнага, эканамічнага жыцця, добраўпарадкавання, медыцынскага абслугоўвання, асветы і інш.

Параўнаем некаторыя дадзеныя за 1880 і 1910 гады. Тады ў склад Гродзенскай губерні ўваходзілі 9 паветаў: Бельскі, Беластоцкі, Брэсцкі, Ваўкавыскі, Гродзенскі, Кобрынскі, Пружанскі, Слонімскі і Сакольскі.

Насельніцтва Гродзенскай губерні
На 1 студзеня 1881 года На 1 студзеня 1911 года
1 196 545 1 826 515 (+ 629 270)
Мужчыны Жанчыны Мужчыны Жанчыны
602 775 593 770 918 170 908 345

У 1880 годзе ў губерні дзейнічала 17 дзяржаўных і 10 бальніц Загаду Грамадскага Дагляду – установа, у вядзенні якой знаходзілася кіраванне народнымі школамі, шпіталямі, прытулкамі і турмамі. У Гродне дзейнічала 5 медыцынскіх устаноў: акруговая, яўрэйская і турэмная бальніцы, родадапаможная ўстанова і псіхіятрычная лячэбніца. Медыцынскі персанал – 73 лекара, дапамогу якім аказвалі іх вучні, фельчары і цырульнікі.

Праз 30 гадоў дзейнічала 107 бальніц, 9 з іх – Загаду Грамадскага Дагляду. Колькасць лекараў і дапаможнага персаналу значна павялічылася і складала 200 урачоў, 374 фельчары, 199 павітух, 157 фармацэўтаў, 54 дантыста і 23 зубных лекара.

Медыцынскае абслугоўванне
Бальніцы Аптэкі Лекары
1881 год 1911 год 1881 год 1911 год 1881 год 1911 год
27 107 (+ 80) 35 79 (+ 44) 73 200 (+ 127)

Прамысловасць рэгіёна ў 1880 годзе была прадстаўлена 205 фабрыкамі з агульным прыбыткам 7 192 212 рублёў і 25 відамі заводаў з агульным прыбыткам 2 079 626 рублёў, з іх 937 144 рублёў прыходзілася на вінакурні, на бровары – 446 256, на гарбарныя – 85 817 рублёў і астатняя сума ў 443 703 рублі размяркоўвалася паміж 268 невялікімі заводамі. Праз 30 гадоў на Гродзеншчыне дзейнічала 354 прадпрыемства з агульным прыбыткам 11 184 758 рублёў.

Штогоднікі з’яўляюцца каштоўнай крыніцай ведаў для сучаснікаў пра тагачаснае жыццё Гродзеншчыны.

Памятныя кніжкі Гродзенскай губерні на 1871, 1889 і 1899 гады

Асаблівым попытам у аддзеле краязнаўства карыстаюцца рэдкія кнігі і дакументы аб нашым краі. Каштоўнымі з’яўляюцца памятныя кніжкі Гродзенскай губерні на 1871, 1889 і 1899 гады, якія складаюцца з адрасоў, календароў, статыстычных і даведачных матэрыялаў.

У іх друкаваліся звесткі аб усіх установах губерні, а таксама пасадах і асобах, якія іх займалі. Пра служачага ўказваўся не толькі чын, але і яго стаж, з якога часу служыць у губерні, дзе выхоўваўся і вучыўся, веравызнанне, халасты або жанаты.

У памятнай кніжцы на 1889 год ёсць месяцаслоў – каляндар для праваслаўных, рымска-католікаў, пратэстантаў, магаметан і яўрэяў равіністаў, дзе былі прапісаны ўсе святы, пасты для кожнай з канфесій.

У памятных кніжках былі надрукаваны расклад руху цягнікоў, час працы паштовых аддзяленняў, даты кірмашоў і т.п. У кніжках ёсць каляндар непрысутных дзён – гэта папярэднік сучаснага працоўнага календара, непрысутныя дні – гэта святочныя непрацоўныя дні.

Памятныя кніжкі з’яўляюцца і крыніцай статыстычных звестак. У іх можна знайсці звесткі аб розных сферах дзейнасці, напрыклад, аб развіцці асветы і навучальных устаноў. У губерні ў 1871 годзе існавала 12 устаноў адукацыі. У раздзеле “М.Н.П.” – Міністэрства народнай асветы – ёсць звесткі аб Гродзенскай класічнай гімназіі; Слонімскім, Ваўкавыскім, Сакольскім і Пружанскім двухкласных вучылішчах; казённым яўрэйскім вучылішчы; Бельскім і Кобрынскім павятовых вучылішчах; Беластоцкай рэальнай гімназіі і Брэсцкай класічнай прагімназіі. У раздзеле “В.У.І.М.” – Ведамства ўстаноў Імператрыцы Марыі – ёсць інфармацыя пра Беластоцкі інстытут высакародных дзяўчын і Гродзенскую жаночую гімназію. Апроч усяго іншага ў памятных кніжках маглі публікавацца краязнаўчыя артыкулы на гістарычныя, этнаграфічныя і педагагічныя тэмы. А ў памятнай кніжцы на 1899 год ёсць інфармацыя аб членах праўлення Гродзенскай публічнай бібліятэкі.

Памятныя кніжкі Гродзенскай губерні на 1871, 1889 і 1899 гады – сапраўдная скарбніца ведаў пра гісторыю нашых зямель.

“Patryotyzm i kosmopolityzm” 1880 года

Orzeszkowa, E. Patryotyzm i kosmopolityzm : studyum społeczne / Eliza Orzeszkowa. – Wilno : Wydawnictwa E. Orzeszkowej i S-ki : Drukiem J. Blumowicza, 1880. – 231 с.

У бібліятэцы захоўваецца рэдкае выданне Элізы Ажэшкі – грамадскае даследаванне “Патрыятызм і касмапалітызм”, якое, па-першае, з’яўляецца прыжыццёвым выданнем знакамітай пісьменніцы, а па-другое, першым надрукаваным у створаным ёй жа выдавецтве.

Эліза Ажэшка пісала не толькі мастацкія творы, але і займалася публіцыстыкай, выказваючы свой пункт гледжання на вострыя сацыяльныя праблемы, якія хвалявалі грамадства. Напрыклад: “Некалькі слоў пра жанчын”, “Аб цяжкай долі дзяцей”, “Аб яўрэях і яўрэйскім пытанні” і інш.

У 1879 годзе ў Вільні яна разам з Вінцэнтам Хэлмінскім стварыла выдавецкае таварыства “Е. Orzeszkowa і S-kа”, дзейнасць якога была скіравана на рэалізацыю ідэй патрыятызму. Кнігарняй пры таварыстве кіраваў Вацлаў Макоўскі. У той час у кніжных крамах было забаронена прадаваць кнігі на ідышы і пазычаць кнігі на польскай мове, але ў кнігарні пісьменніцы для чытачоў працавала патаемная пазычальня. Першай выдадзенай таварыствам кнігай у 1880 годзе было грамадскае даследаванне пісьменніцы “Патрыятызм і касмапалітызм”.

У канцы 70-х – пачатку 80-х гадоў мясцовая моладзь пачала пранікацца ідэямі інтэрнацыянальнага сацыялістычнага яднання і пачуццём салідарнасці з рускімі рэвалюцыянерамі, якія змагаліся супраць царызму. Аб уплыве новых ідэй на моладзь, аб сваіх сумневах і асцярогах Ажэшка і напіша ў сваёй публіцыстычнай працы “Патрыятызм і касмапалітызм”, выказваючы свае погляды і ідэйныя арыентыры. Больш за ўсё яе турбавала тое, што інтэрнацыяналізм, ці, як казала Ажэшка, “касмапалітызм”, несумяшчальны з патрыятызмам. Пра сябе і сваё пакаленне крыху пазней яна напісала так: “Нам было ўласціва глыбокае пачуццё ідэалу, якое дапамагала трымацца ў баку ад мора бруднай матэрыі… Найвышэй мы любілі радзіму, любілі і імкнуліся служыць ёй…”.

Навукова-літаратурная, культурная і выдавецкая дзейнасць таварыства Элізы Ажэшкі ў Вільні з’яўляецца значнай падзеяй у гісторыі нашых зямель у 80-90-я гады XIX стагоддзя.

“Rok swięty, albo Swięta roczne” 1739 года

Rok swięty, albo Swięta roczne. – Warszawa : Drukarnia J. K. M., 1739. – 671, [7] с.

Найбольш старадаўнія кнігі бібліятэкі імя Я.Ф. Карскага – гэта выданні рэлігійнага характару з бібліятэкі гродзенскага францысканскага кляштара, які існаваў у горадзе да Другой сусветнай вайны.

Францысканскі ордэн быў заснаваны Святым Францыскам Асізскім у 1208 годзе. Манахі гэтага ордэна прапаведавалі аскетызм, жыццё ў беднасці, любоў і міласэрнасць да бліжняга. У Гродне манастыр францысканцаў быў заснаваны ў 1635 годзе, праз дваццаць пяць гадоў пачалося ўзвядзенне мураванага кляштара і касцёла замест зруйнаваных у часы ваенных падзей драўляных пабудоў. Касцёл Маці Божай Анёльскай вядомы сваім дванаццацігалосым арганам, які гучыць у храме з 1750 года і з’яўляецца самым старым арганам Беларусі.

Самае ранняе выданне ордэна “Rok swięty albo swiętа roczne” – “Святы год альбо гадавыя святы” – надрукавана ў Варшаве ў 1739 годзе на польскай мове. 671 старонка кнігі – гэта падрабязна распісаныя казанні альбо пропаведзі на кожны дзень каталіцкага календара. Таксама ў выданні ёсць казанні, у якіх распавядаецца пра важныя падзеі ў царкве і ва ўплывовых магнацкіх сем’ях.

Кнігі айцоў-францысканцаў уражваюць сваёй фундаментальнасцю, знешнім выглядам і афармленнем. Яны адносна добра захаваліся, маюць тытульныя лісты, іх пераплёты не вельмі пашкоджаны. Па месцы выдання гэта кнігі з еўрапейскіх друкарань – польскіх і італьянскіх.

“Гродзенская даўніна” 1910 года

Орловский, Е. Гродненская старина / Е.Орловский.- Гродно : Губернская типография, 1910 Ч. 1.- 1910.- 343с.

 Яўстафій Філарэтавіч Арлоўскі (1863-1913 гг.) – выхадзец з сям’і сельскага святара Ашмянскага павета Віленскай губерні (цяпер Мінская вобласць). Скончыў Літоўскую духоўную семінарыю і Пецярбургскі гісторыка-філалагічны інстытут (1885 г.). Выкладаў гісторыю і грэчаскую мову ў Гродзенскай мужчынскай гімназіі. Уваходзіў у склад Гродзенскага археалагічнага камітэта і Паўночна-Заходняга аддзялення Рускага геаграфічнага таварыства.

Яўстафій Філарэтавіч з’яўляецца аўтарам аднаго з першых даследаванняў гісторыі горада Гродна ад яго заснавання да пачатку XX стагоддзя – “Гродзенская даўніна”, якое было выдадзена ў гродзенскай друкарні ў 1910 годзе. Арлоўскі даследаваў гісторыю Гродна і даказаў яго тоеснасць з летапісным Горадзенам. Адзначаў росквіт горада ў часы Вялікага княства Літоўскага, ацэньваў ролю магдэбургскага права і ўваходжанне Гродзеншчыны ў склад Расійскай імперыі.

Канфесійная сітуацыя на Гродзеншчыне заняла ў яго працах значнае месца. У “Гродзенскай даўніне” вучоны асвяціў пытанні гісторыі канфесій на Гродзеншчыне, асобныя аспекты гісторыі праваслаўя, паказаў адносіны паміж праваслаўем і каталіцызмам. Найбольш значнай падзеяй ён лічыў аб’яднанне ўніятаў з праваслаўнай царквой, што прывяло да ўмацавання праваслаўя ў тагачасным Паўночна-Заходнім краі.

Яго працы носяць пераважна апісальны характар, у іх змяшчаецца багаты фактычны матэрыял, выкарыстанне якога дазваляе скласці больш цэласнае ўяўленне аб гісторыі горада. Гэта надае працам Яўстафія Арлоўскага важнасць і значнасць для сучаснай гісторыі.

“Каталог Гродзенскай публічнай бібліятэкі” 1908 года

Першая публічная бібліятэка на тэрыторыі Беларусі была заснавана ў 1830 годзе. Дзякуючы добраахвотным ахвяраванням гараджан у фондзе бібліятэкі з’явіліся першыя кнігі. Праз дзесяць гадоў іх было 1099 экзэмпляраў.

З часам расла колькасць чытачоў, рос і кніжны фонд. Для зручнасці чытачоў было вырашана ўпершыню скласці каталог бібліятэкі, за працу ўзяўся Адам Ягоравіч Багдановіч.

Да студзеня 1901 года фонд публічнай бібліятэкі ўключаў 4158 экзэмпляраў кніг і 5099 экзэмпляраў перыядычных выданняў. Неабходнасць складання новага каталога зноў стала актуальнай. У гэты час у губернскай казённай палаце працаваў пермяк Іван Рыгоравіч Астравумаў, які захапляўся краязнаўствам і музейнай справай. Менавіта ён склаў новы каталог, які быў выдадзены ў 1908 годзе і зараз захоўваецца ў аддзеле краязнаўства.

Каталог налічвае 173 старонкі вялікага фармату. Першая старонка – выпіска са Статута бібліятэкі і правілы карыстання кнігамі.

“… бібліятэка працавала ў буднія дні з 14.00 да 20.00, у святочныя – да 18.00 гадзін. Гадавая плата за карыстанне кнігамі складала 5-6 рублёў. Тыя, хто плацілі 6 рублёў, карысталіся новымі перыядычнымі выданнямі ў месяц іх выхаду ў свет, а хто плаціў 5 рублёў – маглі іх прачытаць толькі на наступны месяц. Была магчымасць уносіць плату памесячна, але тады за кнігу трэба было астаўляць залог у памеры 1-3 рублі (у тыя часы за рубель можна было купіць мех бульбы, 1 кг мёду, 2 кг цукру, гуся ці індыка; якасная кніга каштавала ад 3 рублёў, атлас – 10-15 рублёў)…”.

Большую частку фонду складала руская і замежная літаратура, кнігі па гісторыі, геаграфіі, этнаграфіі і па вывучэнні беларускіх зямель Заходняга краю. Бібліятэка атрымлівала 8 газет і 15 часопісаў. Ад удзячных чытачоў І.Р. Астравумаў атрымаў неафіцыйны тытул – “штурман кніжнага мора”.

У гэтым годзе спаўняецца 193-ы гады Гродзенскай публічнай бібліятэцы і сёння гэта – дзяржаўная ўстанова культуры “Гродзенская абласная навуковая бібліятэка імя Я.Ф. Карскага”, якая па-ранейшаму, застаецца галоўным кнігасховішчам Прынёмання. Амаль 600 тысяч дакументаў, у т.л. рэдкія выданні ХІХ ст., больш за 100 назваў перыядычных выданняў штодзённа да паслуг карыстальнікаў першай публічнай бібліятэкі на тэрыторыі Беларусі.

Первая всеобщая перепись населения Российской империи 1897 г. Т. XI. Гродн. губерния

Именно 9 февраля (28 января по старому стилю) было переписано население одной из самых больших стран мира – Российской империи. Результаты переписи в Гродненской губернии – в издании “Первая всеобщая перепись населения Российской империи 1897 г. Т. XI. Гродн. губерния” (СПб, 1904)


Самые интересные факты из книги:

  • Проведение переписи обошлось государству в 7 миллионов рублей. Затраты на одного человека составили 5,5 копеек. На нужды переписи было закуплено более 40 тысяч пудов бумаги, 60 тысяч чернильниц и портфелей для сельских счётчиков.
  • Всего в переписи участвовало 150 тысяч счётчиков, среди которых были и известные люди, например, Антон Чехов и Лев Толстой. Счётчиками было заполнено 30 миллионов бланков, которые упаковывались в сумки весом 3-5 пудов и отправлялись железной дорогой в Санкт-Петербург для подсчета.
  • Обработка проводилась с помощью первой счетной электромашины Германа Голлерита.

  • Подсчет переписи шел 8 лет, а итоги были опубликованы в 119 книгах.

  • Переписные листы были трех форм. Наибольший интерес вызывает семейный список из 14 пунктов. В него записывались: Ф.И.О. (заметим, что во время переписи 1897 года человек мог назваться своим прозвищем и вообще другим именем), также в этом же пункте отмечались особенности психофизического развития (слепой, немой, глухонемой или умалишенный); пол; возраст; место рождения; семейное положение; место жительства; родной язык; сословие или звание; вероисповедание; грамотность: умеет ли читать, где обучался и окончил ли курс образования; кем записанный приходится главе хозяйства (семьи). Также указывался род деятельности: тот, который доставляет главные средства для существования и дополнительные. Например, император Николай II в графе «Род деятельности» скромно написал: «Хозяин земли русской», а в графе «Побочные занятия» — «Землевладелец».

  • Данные переписи были конфиденциальны и должны были уничтожаться, но в связи с военными событиями начала ХХ века, в некоторых регионах часть переписных листов оказалась в архивах. Благодаря этому, потомки могут узнать информацию о своих предках, живших в 1897 году.
Перепись 1897 года. Население Гродненской губернии
Всего человек Городское Сельское Мужчин Женщин
1 603 409 62,5% 37,5% 51% 49%
Перепись 2019 года. Население Гродненской области
1 026 816 75,1% 24,9% 46,3% 53,7%